پسته قم خوراکی که همراه نیل آرمسترانگ به ماه رفت

در سال 2020، تولید جهانی پسته حدود 1.1 میلیون تن رسید که پسته قم نیز جز یکی از تولیدکنندگان پسته در این گروه جهانی بوده که رنک خود را در صادرات و تجارت بدست آورده است.

(1،100،000 تن بلند، 1،200،000 تن کوتاه) که ایالات متحده و ترکیه به عنوان تولیدکنندگان پیشرو، مجموعا 68 درصد از کل را به خود اختصاص دادند (جدول). تولیدکنندگان ثانویه ایران، چین و سوریه بودند.

گزارش سال 2020 حاکی از آن است که نزدیک به نیمی از تولید جهانی پسته در سال 2019 از ایالات متحده بوده است و تولید در ایران به دلیل تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران، تغییرات آب و هوایی و ضعف مدیریت اقتصادی و آب در ایران به 7 درصد کاهش یافته است.

تلاش‌هایی برای رشد پسته برای بازارهای بین‌المللی در طول سال 2019 در گرجستان و کشورهای قفقاز مجاور انجام شد تولید ارگانیک بیشتری در اسپانیا ترویج می شود.

مغزها اغلب به صورت کامل، تازه یا برشته و شور مصرف می‌شوند و همچنین در بستنی پسته ، کلفی ، اسپومونی ، کره پسته، رب پسته، و شیرینی‌هایی مانند باقلوا ، شکلات پسته استفاده می‌شود.

حلوای پسته، لوکوم یا بیسکوتی پسته و انواع سردسیری مانند مورتادلا . آمریکایی ها سالاد پسته درست می کنند که شامل پسته تازه یا پودینگ پسته، خامه فرم گرفته و میوه های کنسرو شده است.

پسته

پوسته پسته به طور طبیعی به رنگ بژ است، اما ممکن است در پسته های تجاری قرمز یا سبز رنگ شود. در اصل، رنگ برای پنهان کردن لکه‌های روی پوسته‌های ناشی از چیدن آجیل با دست استفاده می‌شد.

در قرن بیست و یکم، بیشتر پسته ها با ماشین برداشت می شوند و پوسته ها بدون رنگ باقی می مانند.

پسته خام 4 درصد آب، 45 درصد چربی، 28 درصد کربوهیدرات و 20 درصد پروتئین است.

در یک مقدار مرجع 100 گرمی، پسته 2351 کیلوژول (562 کیلو کالری) انرژی غذایی را تامین می کند و منبعی غنی (20 درصد یا بیشتر از ارزش روزانه یا DV) پروتئین، فیبر غذایی ، چندین ماده معدنی غذایی و ویتامین های گروه B است.

تیامین (76٪ DV) و ویتامین B6 ( 131٪ DV) پسته منبع متوسطی از کلسیم ، ریبوفلاوین ، ویتامین B5 ، فولات ، ویتامین E است (10 تا 19 درصد DV)و ویتامین K.

مشخصات چربی پسته خام شامل چربی های اشباع شده ، چربی های تک غیراشباع و چربی های چند غیر اشباع است.

اسیدهای چرب اشباع شامل اسید پالمیتیک (10٪ از کل) و اسید استئاریک (2٪) است.

اسید اولئیک رایج ترین اسید چرب تک غیراشباع است (51٪ از کل چربی) و اسید لینولئیک، یک اسید چرب غیر اشباع، 31٪ از کل چربی را تشکیل می دهد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.